Igra je dečji posao

« Muzika je sve što mrda | Main | Prvi rodjendan »

Čujem te, razumem te i rećiću ti nešto...1
2010/06/30,13:34

U detetovoj prvoj godini najviše se razvijaju motorika i govor što pruža mogućnost da utičete pozitivno na razvoj navedenih aspekata.

Beba uveliko brblja, a reči koje izgovara sve više liče na prave reči, fraze i rečenice, iako je nama većina nerazumljiva. Podstičite bebu da proizvodi samoglasnike i suglasnike i da ih spaja, jer se tako dobija „m" i „a", a zatim i „ma"; „t" i „a", „ta";"p" i „a", „pa" i slično.

Sve češće će bebino brbljanje ličiti na rečenicu koja ima upitni karakter. Vaša beba misli da stvarno nešto govori, pa joj tako i odgovorite podržavajući komunikaciju. Kad Vam kaže nešto slično:“Tdmaaaa?“, Vi joj odgovorite:“ Stvarno si videla kucu? Da li ti se svideo?“

Beba i dalje više shvata iz Vašeg tona govora nego iz samih reči. Vašem detetu jako smeta kad mu, u trenutku kad krene da gurne prst u utičnicu,  s osmehom kažete:“Ne, pile mamino!“ Dvostruka poruka, osmeh i postavljanje granica, čini ga nesigurnim i mogu ga podstaći da učini upravo ono što ne sme. Umesto toga nabacite ozbiljan izraz lica i strožim glasom recite:“Ne“. (Potrudite se da ne uplašite dete) Na taj način će Vas dete pre poslušati jer mu izraz lica i ton kojim ste dali informaciju govori da ste ozbiljni i da treba da odustane od namere da učini nešto što će ga povrediti.

Mali znatiželjci pomno posmatraju svaki pokret i upijaju „poput sundjera“ svaku izgovorenu reč, a najviše pamte kroz igru. Zbog toga je zadatak „čuvara“ deteta da podstaknu igrom govorne veštine. Ukoliko ste zaboravili igrice pitajte svoju majku, stariju osobu ili pronadjite razbrajalice, igrice i pesmice prilagodjene uzrastu deteta.

Igrama za unapredjenje razvoja govora pozitivno se utiče i na sposobnost pamćenja.  U ovom uzrastu beba počinje da povezuje reči sa predmetima i ljudima, stoga imenujte ljude sa kojima je najčešće u kontaktu i objašnjavajte:“Ovo je mama“, „Tata ide na posao“, „Dolazi tetka“ i slično.

Pričajte sa detetom dok ga kupate, hranite i oblačite. Opisujte šta radite, kuda idete, šta ćete raditi kada dodjete na to mesto, koga i šta ćete videti. Što više pričate sa bebom, direktno, ili dok radite druge stvari (dok pripremate ručak, vozite ili se oblačite), to beba više uči o komunikaciji.

Dete se interesuje, kao i do sada, za delove svog i Vašeg tela. Dodirujući ih želi da sazna čemu oni služe, a i kako se zovu.

  • Ponavljajte detetu nazive delova tela. Pitajte ga:“Gde je nos? Gde su uši?“ I pokazujte nos, uši, usta, oči, ruke, noge sve dok ne bude bilo u stanju da ih samo pokaže. Oslovljavanjem dete povezuje reči sa delovima tela. Za igranje možete koristiti pesmice kojima se imenuju delovi tela navedene u prethodnom poglavlju.

Oponašanje tapšanja, mahanja i klimanja glavom jedna je od izuzetno korisnih zanimacija za decu. Iskoristite zainteresovanost za učenje pojmova „da“ i ne“.   

  • Pokažite detetu fotografiju na kojoj je lopta. Pitajte ga:“Da li je to auto?“ Dete će Vam, isprva odmahivanjem glavom, a posle i rečima odgovoriti:“Ne“. Naizmenično potvrdno klimanje i reč „da“, odnosno odmahivanje i reč „ne“ vesele decu, dok razumevanje govora postaje sve bolje.

Igrajte se jačinom glasa, visinom i odjekivanjem.

  • Sa detetom možete razgovarati i na većoj udaljenosti. Obraćajte mu se iz kuhinje, dok se ono igra u dnevnoj sobi. Jednom govorite malo glasnije, zatim malo tiše. Vaš će glas zvučati nešto drugačije, a dete će ga sa posebnom pažnjom slušati i uskoro će početi da Vas oponaša.
  • Uzmite plastičnu posudu govorite u nju. U početku izgovarajte šapatom detetovo ime, a zatim i glasnije. Uzmite posudu stavite je pred detetova usta. Uskoro će dete pokušati da oponaša i da se zabavlja.

 

Komentari

Comment Icon

Oni koji u najranijem detinjstvu ne nauce dete na strogo "NE" imaće velike probleme u kasnijem vaspitanju deteta...

Posted by: Visok at 2010/06/30, 18:43
Comment Icon

Istina! Najbolje rešenje je učiti dete od malena šta sme, a šta ne. U petoj-šestoj godini je već pomalo kasno :).

Posted by: dragoslava at 2010/07/01, 09:22
 
Accessible and Valid XHTML 1.0 Strict and CSS Powered by LifeType and blog.co.yu