« Muzika je sve što mrda | Main | Prvi rodjendan »
U detetovoj prvoj godini najviše se razvijaju motorika i govor što pruža mogućnost da utičete pozitivno na razvoj navedenih aspekata.
Beba uveliko brblja, a reči koje izgovara sve više liče na prave reči, fraze i rečenice, iako je nama većina nerazumljiva. Podstičite bebu da proizvodi samoglasnike i suglasnike i da ih spaja, jer se tako dobija „m" i „a", a zatim i „ma"; „t" i „a", „ta";"p" i „a", „pa" i slično.
Sve češće će bebino brbljanje ličiti na rečenicu koja ima upitni karakter. Vaša beba misli da stvarno nešto govori, pa joj tako i odgovorite podržavajući komunikaciju. Kad Vam kaže nešto slično:“Tdmaaaa?“, Vi joj odgovorite:“ Stvarno si videla kucu? Da li ti se svideo?“
Beba i dalje više shvata iz Vašeg tona govora nego iz samih reči. Vašem detetu jako smeta kad mu, u trenutku kad krene da gurne prst u utičnicu, s osmehom kažete:“Ne, pile mamino!“ Dvostruka poruka, osmeh i postavljanje granica, čini ga nesigurnim i mogu ga podstaći da učini upravo ono što ne sme. Umesto toga nabacite ozbiljan izraz lica i strožim glasom recite:“Ne“. (Potrudite se da ne uplašite dete) Na taj način će Vas dete pre poslušati jer mu izraz lica i ton kojim ste dali informaciju govori da ste ozbiljni i da treba da odustane od namere da učini nešto što će ga povrediti.
Mali znatiželjci pomno posmatraju svaki pokret i upijaju „poput sundjera“ svaku izgovorenu reč, a najviše pamte kroz igru. Zbog toga je zadatak „čuvara“ deteta da podstaknu igrom govorne veštine. Ukoliko ste zaboravili igrice pitajte svoju majku, stariju osobu ili pronadjite razbrajalice, igrice i pesmice prilagodjene uzrastu deteta.
Igrama za unapredjenje razvoja govora pozitivno se utiče i na sposobnost pamćenja. U ovom uzrastu beba počinje da povezuje reči sa predmetima i ljudima, stoga imenujte ljude sa kojima je najčešće u kontaktu i objašnjavajte:“Ovo je mama“, „Tata ide na posao“, „Dolazi tetka“ i slično.
Pričajte sa detetom dok ga kupate, hranite i oblačite. Opisujte šta radite, kuda idete, šta ćete raditi kada dodjete na to mesto, koga i šta ćete videti. Što više pričate sa bebom, direktno, ili dok radite druge stvari (dok pripremate ručak, vozite ili se oblačite), to beba više uči o komunikaciji.
Dete se interesuje, kao i do sada, za delove svog i Vašeg tela. Dodirujući ih želi da sazna čemu oni služe, a i kako se zovu.
Oponašanje tapšanja, mahanja i klimanja glavom jedna je od izuzetno korisnih zanimacija za decu. Iskoristite zainteresovanost za učenje pojmova „da“ i ne“.
Igrajte se jačinom glasa, visinom i odjekivanjem.
Oni koji u najranijem detinjstvu ne nauce dete na strogo "NE" imaće velike probleme u kasnijem vaspitanju deteta...
Istina! Najbolje rešenje je učiti dete od malena šta sme, a šta ne. U petoj-šestoj godini je već pomalo kasno :).
« | Jun 2010 | » | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 |